تم پیشفرض
آیا بین طواف و نماز طواف فاصله انداختن جایز است؟ در صورت اقامه نماز جماعت یا انجام عمل استحبابی دیگر مانند نماز مستحبی آیا خللی به طواف وارد می شود؟
نماز طواف از توابع و ملحقات طواف است و نباید بدون عذر بین آن و طواف به قدری فاصله بیندازد که عرفاً از توابع طواف به حساب نیاید ولی اگر به جهت عذری مانند تشکیل صفوف جماعت یا تجدید وضو به تأخیر بیفتد اشکال ندارد و اگر بدون عذر نماز را به تأخیر انداخت باید بعد از خواندن نماز، طواف و نماز را اعاده کند.
در وضعيت فعلى كه جمعيت حجاج خيلى زياد است، عدهاى از ضعفا نمىتوانند خلف مقام نماز بخوانند و یا مصادف با اذيت طواف كنندگان شده و اطمينان به اتمام نماز ندارند. در این صورت نماز خواندن در فاصله دورتر چه حكمى دارد؟ و آيا لازم است صبر کند و موقعی طواف کند که بتواند نمازش را خلف مقام بخواند؟
لازم نیست صبر کند و نماز خواندن در مواقع ازدحام در مكان دور که عرفا خلف مقام باشد صحیح است. نماز خواندن در سمت راست و چپ مقام هرچند به مقام نزدیک باشد کافی نیست.
خانمها در هنگام زیادی جمعیت اگر بخواهند طواف را در محدوده مقام حضرت ابراهیم علیه السلام به جا آورند، مردان نامحرم به آنها تنه میزنند، تکلیف در این صورت چیست؟
در فرض سؤال طواف در غیر محدوده صحیح نیست. بله در ایامی از سال که طواف در محدوده برای نوع حجاج، در شب و روز حرجی است مانند بعضی از ایام حج، رعایت محدوده مقام ابراهیم برای طواف لازم نیست.
گاهى مأمورين نظافت مسجدالحرام از كنار كعبه دست به دست هم مىدهند و همان طور توسعه مىدهند تا انسان از مَطاف خارج مىشود، آيا به همين مقدار بيرون كردن از مطاف، ضرورت حاصل است كه طوافش در خارج از مَطاف صحيح باشد يا بايد صبر كند تا نظافت تمام شود، و اگر افرادى گمان مىكردند كه ضرورت است و طواف را انجام دادند حال تكليفشان چيست؟
اگر امكان دارد كه در محدوده، طواف كند بايد صبر كند و در محدوده طواف كند و در اين صورت طواف در خارج حد صحيح نيست ولی در ایام شلوغ(مانند ایام شلوغ حج و ماه رمضان) که طواف در محدوده، در شب و روز برای معمول حجاج مشقت شدید دارد، رعایت محدوده مقام لازم نیست.
آیا در نیت احرام و سایر اعمال حج، قصد انجام عمل کافی است و یا گذراندن از قلب، یا به زبان آوردن آن لازم است؟
به زبان آوردن نیت در هیچ یک از اعمال حج لازم نیست. بلی کسی که میخواهد محرم شود، باید نیّت احرام عمره یا حج را انشاء کند، یعنی از قلب خود بگذراند که مثلاً ـ خود را محرم به عمرۀ تمتع از حجةالاسلام قرار می دهم و در سایر اعمال حج بناگذاری قلبی نیز لازم نیست و همین که برای خداوند متعال و با قصد، عمل را انجام میدهد کافی است.
در صورتى كه شخص هزینه حج را داشته باشد ليكن به علت بيمارى قلبی، مقامات پزشكى سازمان حج و زيارت تشرّف را خالى از خطر ندانسته و تجويز ننمايند، آيا بايستى براى انجام حج نائب بگیرد؟
چنانچه شخصی که استطاعت مالی دارد از پیدا کردن استطاعت بدنی ناامید شود باید در اولین سال ممکن برای حج نائب بگیرد.
كسى كه از اول بلوغ، سال خمسى براى خود قرار نداده است، اگر به حج مشرف شود و با همان پولی كه دارد احرامى و قربانى تهيه و مخارج حج را انجام دهد، آيا براى حج او ضرر ندارد؟
تصرف در مالی که متعلق خمس است بدون اذن مجتهد جامع الشرایط جایز نیست و همچنین است اگر این اموال با دیگر اموالش مشتبه شود و همه اموال، محل ابتلاء او باشد؛ و در هردو صورت اگر بدون عذر با آن اموال لباس احرام یا قربانی بخرد، معصیت کرده، لکن اگر با پول متعلق خمس، احرامی و قربانی تهیه کرده از آن جهت که معامله کلی است طواف و اعمال او صحیح است ولی اگر خود این لباس مثلا متعلق خمس باشد تصرف در آن جایز نیست و بنابر احتیاط هر عملی که تصرف در این لباس باشد مانند طواف، نماز، سعی، وقوف ورمی، بنابر احتیاط باطل است.
آيا در حال حاضر، كه گوشتهاي قرباني را مصرف مي كنند و دور ريخته نميشود، و از طرفی خوردن از گوشت یا اهداء آن بسیار مشکل است، باز هم تقسیم گوشت قربانی لازم است؟
خوردن از گوشت قربانی و اهداء کردن از آن لازم نیست، ولی تصدّق حداقل یک سوم قربانی لازم است و برای صدقه دادن میتواند از فقیر مؤمنی که در حرم است (هرچند از زائران باشد) وکالت بگیرد که مقداری از قربانی را که لازم است صدقه بدهد تملیک او نموده و سپس در قربانگاه رها نماید.
با توجه به اينكه در حال حاضر امکان قرباني كردن در مني و مناطق اطراف آن، جز در منطقه معيصم وجود ندارد، قرباني كردن در قربانگاههاي منطقه معيصم چه صورتي دارد؟ آیا برای کسی که توانایی دارد هر چند با پرداخت هزینه بیشتر، قربانی را در روز عید یا غیر آن در خود منی انجام دهد، لازم است این کار را انجام دهد؟
ذبح در مسلخ جديد مُجزى است، هر چند شخص بتواند بدون حرج و مشقت شدید در خود منی قربانی کند.
در زمان کنونی که معمولا زائرین ایرانی بیت الله، هنگام شب از مسجد شجره به سمت مکه حرکت می کنند، آیا سوار شدن ماشين سقف دار و روبسته که چاره ای هم از آن نیست، جایز است؟
سوار شدن مركب سرپوشيده در شب نيز جائز نيست اما در صورتی که چاره ای از آن نباشد همانند زمان ما که برای اکثر زائرین این ضرورت وجود دارد، مي توان با ماشين روبسته سفر كرد ولي بايد به جهت اين كار يك گوسفند كفاره بدهد. لزوم کفاره در شب غیر بارانی بنابر احتیاط است.