تم پیشفرض
جوانی دارای فرزند صغیر و بدون وصیت، از دنیا رفته است. آیا بستگان و همسایگان می توانند جهت عرض تسلیت و دلجویی، به خانهاش بروند و احیانا از پذیراییهای متعارف استفاده نمایند؟
چنانچه تصرف مذکور به گونهای است که به مصلحت فرزند صغیر است و قیّم شرعی به آن رضایت دارد -چنانکه در معمول موارد، اطمینان نوعی به این امر هست- مانعی ندارد.
- زن و شوهری در زمان حیات خود تمام اموالشان را بین فرزندانشان تقسیم کرده اند و حال که به رحمت خدا رفته اند مال قابل توجهی از آنها به جای نمانده که هزینه خرید قبر و غسل و کفن میت و سایر واجبات تجهیز آنها گردد. حال هزینه این امور بر عهده کدام یک از ورثه از اولاد ذکور یا اناث است؟
اگر عرفا اختیار اموال در زمان حیات با فرزندان بوده مثلاً ملک را به نام فرزندان کرده باشند، هبه محقق است و در این صورت هزینه به نحو واجب کفایی بر عهده عموم مؤمنین است ولی اگر نسبت به بعضی از اموال هبه محقق نشده باشد جزء ماترک میت محسوب میشود.
اگر پدر شوهر در ضمن عقد ازدواج پسر و عروسش بر عهده بگیرد که یک قواره زمین به عروس بدهد و بعد به هر دلیلی ندهد و از دنیا برود، نسبت به این تعهد مدیون است و باید از ترکه خارج شود؟
بله، مدیون است.
آیا مرد می تواند هدایایی که در طول زندگی برای همسرش خریده را بعد از مرگ همسرش مطالبه کند یا به ورثه زن منتقل می شود؟
اگر هدیه بوده و به همسرش تملیک نموده و وی آنها را در اختیار گرفته، به ورثه او منتقل می شود و مرد حتی در حال حیات همسرش نیز نمی تواند از هدایایی که به همسرش تملیک نموده و در اختیار او قرار داده رجوع کند و آنها را پس بگیرد.
اگر فردی یک فرزند خوانده داشته باشد و وصیت کند که همه اموال به فرزنده خوانده برسد نه به سایر ورثه، آیا چنین وصیتی نافذ است و باید اجرا شود؟
وصیت به مقدار ثلث نافذ است و در بیشتر از ثلث ترکه منوط به اجازه ورثه است.
در صورتی که مهریه زن مدت دار باشد، آیا طلاق دادن او یا فوتش باعث حالّ شدن مهریه می شود؟ و ورثه او حق مطالبه دارند؟
خیر حالّ نمی شود و ورثه تا قبل از رسیدن آن مدت، حق مطالبه ندارند.
اموالی از پدرمان به ارث رسیده که می دانیم از راه مشروع به دست نیامده است. آیا می توانیم در این اموال تصرف کنیم؟
تصرف در عین مالی که پدر از راه حرام به دست آورده، جایز نیست و اگر عین مال حرام موجود نیست، بدل آن (مثل آن اگر مثلی باشد و قیمت آن اگر قیمی باشد) از دیون میت است که قبل از تقسیم ارث باید پرداخت شود یا ورثه آن را بر عهده بگیرند.
درصورت علم آوربودن آزمایش ژنتیک آیا به وسیله آن شرعاً نسب ثابت میشود؟
اگر علم نوعی بیاورد نسب ثابت میشود اما مادامی که ملحق به فراش نشود یا حلال بودن آن ثابت نشود موجب ارث بردن نمیگردد.
یکی از ورّاث میت خواهان آن است که ملک موروثی فروخته شود تا به سهم خود برسد ولی سایر ورثه مخالف هستند و میخواهند ملک پدری را حفظ کنند. آیا وی میتواند بقیه را مجبور به فروش نماید؟
فقط می تواند سهم خودش از ملک را بفروشد.