اگر از طرف حکومت عربستان حكم شود كه فلان روز اول ماه ذی الحجه است و ما اطمینان به آن نداشته باشيم، تکلیف چیست؟ در صورتی که بتوان احتياط كرد و وقوف عرفات و مشعر و اعمال منى را بدون محذور انجام داد تا مطابقت قطعى واقع شود، آيا اين كار لازم است؟ پاسخ
متابعت از آنان مُجزی است ولو با علم به خلاف.
در حال حاضر جمرات به صورت یک دیوار بزرگ ساخته شده است. آیا در رمی جمرات باید سنگها را حتما به قسمت وسط آن که گفته شده جای جمره قبلی است سنگ انداخت یا به قسمت های دیگر دیوار هم مجزی است؟ رمی در طبقات فوقانی چه حکمی دارد؟
در شرایط فعلی، رمی در تمام قسمت های دیوار جمره، صحیح است.رمی در طبقات فوقانی نیز کفایت می کند.
وظیفه کثیرالشک در رمی جمرات سه گانه چیست ؟
اگر به حد وسواس برسد بنابر اکثر بگذارد و اگر به این حد نرسیده باید آن قدر بیاندازد تا اطمینان کند که هفت سنگریزه به جمره زده است.
اگر حج گزار در عرفات يا منى متوجه شود كه در احرام حج، تلبيه نگفته است، آيا گفتن تلبیه در همان لحظه التفات، کفایت می کند؟ تكليف او چيست؟
اگر در عرفات يادش بيايد مي تواند در همان جا محرم شود و بايد قبل یا بعد از تلبيه بگويد: «اللهم علي كتابك و سنة نبيك » و احتياط مستحب آن است كه اگر می تواند به مكه برگردد واز آنجا محرم شود.و اگر بعد از عرفات و قبل از حلق يا تقصير يادش بيايد نيز همين حكم را دارد اگر چه در این صورت کفایت از حجة الاسلام نمی کند و اگر بعد از حلق یا تقصیر یادش بیاید حجش صحیح است.
اگر كسى در عمره تمتع به جاى تقصير، حلق نماید، آيا كفايت مىكند؟ وظیفه چیست؟
كفايت نمى كند و باید با گرفتن ناخن از احرام خارج شود و در صورت علم وعمد یک گوسفند کفاره بدهد.
شخص مُحرم در اثناى سعى براى آب خوردن از مسير منحرف شده و پس از خوردن آب، سعی را ادامه داده است. سعی او چه حکمی دارد؟
اگر سعى را قطع نكرده و به نيت سعى، حركت را ادامه داده است و در بين راه آب خورده، يا اگر قطع كرده، از جايى كه سعى را قطع كرده يا مُحاذى آن سعى را ادامه داده، صحيح است. بلكه اگر اشتباه كرده و قبل از محل قطع شده، سعي را ادامه داده، سعي او صحيح است و اگر بعد از محل قطع شده، سعي را ادامه داده اگر شوط ششم يا هفتم بوده، از محل قطع تا پايان سعي را بايد اعاده كند و اگر در اشواط ديگر بوده دو شوط از سعيش ناقص مانده و بايد شوط ششم و هفتم را بجا آورد.
- برخی از کاروان ها در شب داوزدهم علاوه بر زنها و معذورین، افراد دیگر را نیز پس از گذشتن نیمه شب از منی کوچ می دهند و تا ظهر روز دوازدهم در منی نمی مانند ، بلکه صبح یا عصر روز بعد برای رمی جمرات بر می گردند. آیا این مقدار بیتوته در منی برای شب دوازدهم کفایت می کند ؟
کفایت نمی کند و باید کل شب دوازدهم را در منی بیتوته کند و اگر مقداری از آن را ترک کرده، باید برای درک بیتوته در باقیمانده شب فورا خود را به منی برساند و بنا بر احتیاط یک گوسفند قربانی کند. وقوف در روز دوازدهم واجب نيست و آنچه واجب است كوچ نكردن قبل از زوال است.
شخصی در حال طواف به عقب برگشته و مقداری از مسیر را به همین صورت ادامه داده به جوری که شانه راست او به طرف کعبه قرار داشته و این مقدار را اعاده نکرده، آیا طوافش صحیح است؟
در حال طواف، لازم نيست شانه چپ طواف كننده به سمت كعبه باشد، بلكه طواف كردن در مسير متعارف مردم در حالى كه روى طواف كننده به طرف كعبه باشد، صحيح است؛ بلكه اگر آن مسير را عقب عقب طواف نمايد، یا قسمتی از آن را- مثلا به خاطر ازدحام- پشت به کعبه کرده باشد ضررى به طوافش نمىزند.
آیا بجز غسل مستحبی برای رفتن به مسجدالحرام، غسل دیگری برای طواف مستحب است، و در صورت وجود چنین استحبابی، آیا یک غسل به نیت هر دو کافی است؟
در ارتباط با مسجدالحرام سه غسل مستحب است: 1- غسل زیارت خانهی کعبه 2- غسل طواف خانهی خدا 3- غسل دخول کعبه. و اگر چند غسل بر کسی مستحب باشد و به نیّت همه، یک غسل بجا آورد از ثواب همه بهره می برد.
با توجه به اینکه در تطهیر مسجدالحرام، به روش عامه ازالۀ نجاست میشود؛ یعنی مقداری آب قلیل بر روی آن میریزند و بعد به همان صورت تمام مسجد را تنظیف میکنند که به طور عادی علم به نجاست پیدا میشود. آیا با چنین حال میتوان بر سنگ های آن جا سجده کرد؟
تحقیق لازم نیست و بدون تحقیق برای متعارف مردم علم به نجاست مسجد پیدا نمیشود، به علاوه بسیاری از مواقع جاهای نجس شده با تابش خورشید پاک میشود، بنابراین سجده بر سنگهای مسجد صحیح است.