تم پیشفرض
شخصی جایی قصد اقامت ده روز نموده است. اگر منصرف شود و بخواهد زودتر از ده روز از آنجا خارج شود، روزۀ او چه حکمی دارد؟ آیا برای روزهای دیگر میتواند روزه بگیرد یا نه؟
اگر بعد از ظهر از ماندن در آنجا منصرف شود، چنانچه یک نماز چهار رکعتی ادایی خوانده باشد، تا وقتی که در آنجاست روزههایش صحیح است و باید نمازهای خود را تمام بخواند؛ و چنانچه نماز چهار رکعتی ادایی نخوانده باشد، روزۀ آن روزش صحیح است ولی روزهای بعد را نمیتواند روزه بگیرد.
برخی از افراد به دلیل شغل یا تحصیل و مانند آن میخواهند در ماه رمضان روزه نگیرند و آن را قضا کنند. چه راهی وجود دارد که مکلف در ماه رمضان بدون اینکه گناه کرده باشد روزه نگیرد؟
اگر در هنگام اذان صبح، به قصد سفر شرعی، خارج از وطن باشد و به مسافت شرعی برود -که مجموع رفت و برگشت حدود چهل کیلومتر است- و در این سفر پس از اذان صبح، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، نسبت به روزۀ آن روز تکلیفی ندارد و تنها باید قضای آن را بجا آورد.
شوهرم مخالف روزه گرفتن من است و میگوید: «اگر شوهرت راضی نباشد روزهات قبول نیست». آیا میتوانم روزۀ ماه رمضان را افطار کنم و بعداً قضای آن را بجا آورم؟
واجب است روزۀ خود را بگیرید. اطاعت از شوهر در این موارد، حرام است.
شخصی غسل واجب بر عهده دارد. اگر وقتیکه تا اذان صبح باقیمانده برای انجام غسل و خوردن سحری کافی نباشد (مثلاً ده دقیقه تا اذان صبح) وظیفۀ شخص چیست؟ (با توجّه به اینکه اگر سحری نخورد به ضعف شدید غیرقابلتحمل دچار میشود.)
باید بدل از غسل، تیمم کند.
حکم استعمال دخانیات در ماه رمضان چیست؟
به صورت علنی حرام و در غیر این صورت هم بنا بر احتیاط برای روزه دار جایز نیست، و چنانچه روزه دار در ماه رمضان از دخانیات استفاده کند، بنا بر احتیاط در بقیۀ روز از کارهایی که روزه را باطل میکند خودداری نماید و روزۀ آن روز را نیز قضا کند.
پزشکان به جهت تنفس مصنوعی دادن به بیمار از گاز اکسیژن استفاده میکنند که وارد گلو و ریه میشود؛ آیا روزۀ بیمار در این صورت صحیح است؟
گاز اکسیژن روزه را باطل نمیکند.
اگر روزهدار در ماه رمضان قصد کند که دیگر روزه نباشد ولی تا غروب مبطلی انجام ندهد، آیا روزهاش باطل است و قضا و کفّاره دارد؟
روزهاش باطل است و قضا دارد ولی کفّاره ندارد.
اگر کسی فراموش کند در روزۀ ماه رمضان نیت روزه کند، حکم روزهاش چیست؟
همینکه از قبل بنا داشته آن روز را روزه بگیرد، کافی است و از قلب گذراندن نیّت لازم نیست.
یکی از فروشندگان کالا، هرگاه جنسی را به صورت نسیه و یا نقد و نسیه میفروشد ، چک سفید تاریخدار از مشتری میگیرد و قیمت کالا را هنگام سررسید چک، به قیمت روز در چک وارد میکند. آیا این نوع معامله صحیح است؟
چنین معاملهای باطل است.
من بازار یاب هستم و برای کارم پیامهای تبلیغاتی به صفحه خصوصی افراد در شبکههای اجتماعی میفرستم. آیا باید مطمئن باشم که افراد راضی به این کار هستند یا همین که اطمینان به عدم رضایت آنها ندارم کافی است؟
ارسال پیام مذکور، اگر عرفا موجب ایذای آنها نباشد، مانعی ندارد.