تم پیشفرض
شخصى بدون گرفتن وكالت در ذبح، از طرف عيالش يا شخص ديگرى قربانى مىنمايد، به اين خيال كه اذن فحوى از او دارد و مطمئن است كه وقتى به عيالش يا رفيقش بگويد من در قربانگاه براى تو قربانى كردهام او راضى است و خوشحال هم مىشود، اين نحو قربانى كافيست يا نه؟ و اگر كافى نيست، پول قربانى به عهدۀ چه كسى است؟
اگر از اذن در امری، اذن در این مطلب -ولو به فحوی و اولویت- هم فهمیده شود کافی است ولی صرف علم به رضایت بدون اذن کفایت نمی کند و پول از مال كسى خارج مىشود كه خرج كرده است، مگر آنكه غررى در بين باشد.
- پس از حادثه منی برخی از زایرین ترس آن را دارند که از رفتن به سمت جمرات یا از رمی آسیبی به آنها برسد و رمی روز دوازدهم را انجام نداده اند. تکلیف آنها چیست؟
باید در شب دوازدهم رمی می کردند و اگر این کار را نکرده اند، در روز دوازدهم ناءب بگیرند.
اگر شخصى در مكّه یا مدینه پول سعودى پيدا كند كه نمىداند متعلّق به ايرانى است يا غير ايرانى، وظيفه او چيست؟
الف: اگر این مال را در حرم مکه پیدا کرده در این صورت، (چه قيمت آن به يك درهم برسد يا نه) بايد تا يك سال آن را در محلی که احتمال پیدا شدن مالکش وجود دارد اعلان كند، پس اگر مالك آن را نيافت یا آن را صدقه بدهد يا براي صاحب آن تا وقتي كه احتمال پیدا شدن صاحبش وجود دارد نگاه دارد ب: اگر این مال را در مدینه یا در غیر حرم مکه پیدا کند در صورتی که کمتر از یک درهم ارزش داشته باشد می تواند برای خود بردارد و اگر قیمتش بیشتر از یک درهم باشد باید تا یکسال اعلان کند که اگر در این مدت صاحبش پيدا نشد مىتواند آن را براى خود بردارد يا براى صاحبش نگهدارى كند يا آن را صدقه دهد. سه نکته: 1-در هر دو فرض اگر آنرا صدقه دهد و صاحبش پيدا شود وی مي تواند به صدقه راضي شود یا عوض مالش را بگيرد و ثواب صدقه براي صدقه دهنده باشد 2- هر زمان که از پیدا کردن صاحبش مأیوس شد ولو در بین یکسال اعلان باشد باید آن را صدقه دهد. 3- صدقه باید با اجازه مجتهد جامع الشرایط باشد.
هر يك از مرد و زن طواف نساء خود را صحيح و طواف مقابل خود را باطل ميداند، مباشرت براي آنها جائز است يا نه؟ و اگر جائز نيست راه حليت و جواز چيست؟
هر كدام طوافي به نيت طواف مشروع بجا ميآورد كه به عقيده خود طوافش طواف مستحبي است و به عقيده طرف طوافش طواف نساء ميباشد و مباشرت بعداً جايز ميشود.
اگر مرد و زن در ازدحام پشت مقام حضرت ابراهیم علیه السلام نماز طواف را به محاذات هم بخوانند، نمازشان صحیح است؟
از احکام مسجدالحرام و اطراف نزدیک آن که محل اجتماع فشرده نمازگزاران است آن است که بانوان میتوانند در کنار مردان بلکه جلوتر نماز بخوانند و این امر کراهت نیز ندارد.
پدرم که قبلا به حج مشرف شده، فیش حج تمتع خود را به بنده هدیه کرده است. آیا با این هدیه، استطاعت حاصل شده و انجام حج بر من واجب است؟
در فرض سوال، اگر باقی هزینه حج را هرچند با فروش بعضی از وسایل، داشته باشید و صرف مال در حج موجب اختلال در زندگی نمیشود، از نظر مالی مستطیع هستید و حج بر شما واجب است.
اگر دولت با گذاشتن قوانینی به افراد بیمار اجازه ندهد كه براى حج سفر كنند، آيا با اين حال این افراد مستطيع محسوب مىشوند؟
بله مستطیع هستند و در صورت عدم امکان تشرف به حج در همین سال، در سال های بعد بجا آورد و اگر به طور کلی نا امید است برای اولین سال ممکن برای حج -هرچند از میقات- نائب بگیرد.
آیا حجاج می توانند در خارج از محدوده مقام حضرت ابراهیم علیه السلام نیز طواف نمایند؟ طواف در نیم طبقه که اخیرا احداث شده، چطور؟
۱- در ایام شلوغ حج که اگر همه حجاج بخواهند در محدوده طواف کنند این امر امکان پذیر نیست یا با مشقت شدید همراه است، لازم نیست طواف در محدوده باشد، بلکه حاجی می تواند در فاصله دورتر طواف کند هر چند طواف در محدوده برای وی مشقت نداشته باشد. ۲- در ایام شلوغ همان طور که گفته شد طواف در نیم طبقه که از کعبه بالاتر نیست اشکالی ندارد، ولی نماز طواف باید جایی خوانده شود که مقام ابراهیم بین نمازگزار و کعبه باشد.
فتوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مسأله قربانی چیست؟
فتوای معظم له درباره قربانی به این شکل است: باید حداقل یک سوم قربانی را به فقیری که در حرم حضور دارد -خواه اهل حرم باشد یا از غیر حرم آمده باشد- صدقه دهند. همچنان که در مناسک گفته شده است برای این کار کافی است سهم فقیر را به وکیل او تحویل دهند یا در ازای مبلغ معینی آن را از او بخرند. دو: میگویند اجرای این فتوا مشکل است راهنمایی بفرمایید. جواب: این کار دشوار نیست و به راحتی می توان آن را با وکالت گرفتن از فقیر حرم انجام داد در بعثه ایشان در مکه از فقیر وکالت گرفته اند مقلدان معظم له و کسانی از مقلدان مراجع دیگر که مایلند به این دستور عمل کنند می توانند با بعثه ایشان تماس بگیرند. شماره تلفن بعثه معظم له: 0596730642 0595367581
- فتوای آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره ماندن در شب دوازدهم در منا چیست؟
در شب دوازدهم همچون شب یازدهم حاجی یا باید از غروب آفتاب تا نیمه شب در منا باشد یا در هنگام طلوع فجر در منا حضور داشته باشد بنابراین کسی که نیمه اول شب را در منا بوده می تواند به طور موقت از منا خارج شود ولی نباید از منا کوچ کند یعنی با جمع کردن اثاثیه به قصد رفتن کامل از آنجا خارج شود چون کوچ کردن از منا قبل از رسیدن ظهر روز دوازدهم جایز نیست. شماره تلفن بعثه معظم له: 0596730642 0595367581