میهمانی که قبل ازغروب آفتاب شب عید منزل میزبانش را ترک کند و پس از اذان مغرب برگردد باید فطریه خود را بپردازد یا بر عهده میزبان اوست؟
در صورتیکه نان خور او محسوب شود پرداخت زکات فطره بر میزبان لازم است و بیرون رفتن میهمان هنگام غروب آفتاب تاثیری در این امر ندارد.
مراداز«نانخور»و«عیال»چیست؟آیافقط نان خور بودن در شب عیدفطر مراد است یاچند روز قبل هم شامل آن مى شود؟
نانخورِ درآن شب کفایت نمیکند بلکه باید به صورتی باشد که بدون قید بگویند نانخور صاحب خانه است ولی لازم نیست شبهای قبل هم مهمان وی باشد بلکه همین که قصد داشته باشد مدتی بعد از این هم نزد وی بماند بعید نیست نانخور صادق باشد.
کسی که میخواهد کفاره عمدی روزه را بدهد و نمیتواند به 60 نفر یکجا طعام بدهد،آیا میتواند به یک خانواده شش نفری،ده مرتبه طعام بدهد؟
کفایت نمیکند بلکه باید هر چند تدریجا شصت نفر را اطعام کند.
اگر شخص زکات فطره خود را جدا کند و قبل از عید فطر کنار بگذارد، آیا قبل از غروب آفتاب عید فطر مىتواند در آن تصرّف کرده، و بعداً جایگزین کند؟
جایز نیست.
آیا انتقال زکات فطره به شهری دیگر با وجود افراد نیازمند در شهر شرعاً جایز میباشد؟
جایز است.
آیا میتوانیم مبلغ زکات فطره را از طریق سیستم الکترونیکی، به شماره حساب فقیری که می شناسیم، واریز کنیم؟ و آیا اگر نیت کنیم که از حساب بانکی خودمان مبلغی بهعنوان زکات فطره باشد، کافی است؟
نیت زکات فطره بودن مبلغی از حساب بانکی، کفایت نمیکند. در مورد واریز زکات فطره بهحساب دیگری اگر زکات فطره، کنار گذاشته شده باشد باید به وکالت از فقیر زکات فطره را قبض کند و سپس به جای آن بهحسابش واریز کند و اگر کنار نگذاشته، میتواند قبل از ظهر عید بهحساب فقیر واریز کند.
آیا غیر سید میتواند؛ کفاره روزه، و رد مظالم را به سادات بدهد؟
جایز است هرچند احتیاط در ترک است.
- کسی که کفاره بر عهده دارد، آیا لازم است فوراً آن را پرداخت کند یا اینکه میتواند تأخیر بیاندازد؟
فوری نیست مگر اینکه بترسد در صورت تأخیر نتواند بپردازد.
- فیلمی به نام رستاخیز درباره واقع عاشورا ساخته شده است. علاوه بر برخی شبهات نسبت به محتوای آن و ناسازگاری با مستندات تاریخی، چهرهی مبارک حضرت عباس و حضرت علیاکبر علیهماالسلام در آن به نمایش درآمده است. به نظر حضرتعالی نشان دادن چهرهی مبارک حضرات معصومین و امام زادگان در فیلم های سینمایی و آثار هنری دیگر، چه حکمی دارد؟ با توجه به نقلهای مختلف تاریخی، صحت اینگونه فیلمنامه ها را می توان تایید کرد؟ توصیه حضرتعالی به تهیهکنندگان و دستاندرکاران اینگونه فیلمها که با آموزههای دینی و تاریخی مرتبط میباشد، چیست؟
بهطورکلی در اموری که به گونه ای مرتبط با حضرات معصومین علیهمالسلام و امام زادگان واجبالتعظیم و آموزه های دینی است و در باورها و اعتقادات مردم تأثیر بسزایی دارد، باید همه مصالح و مفاسد پیرامونی لحاظ شود و نهایت حساسیت و دقت صورت پذیرد. به نمایش کشیدن چهره مبارک حضرت عباس و حضرت علیاکبر علیهماالسلام یا بعض دیگر امام زادگان، اگر در نظر عرف مصداق هتک آن حضرات باشد، جایز نیست. عنوان هتک مسأله ای عرفی است که ممکن است به جهت فیلمنامه، نوع انتخاب بازیگر، چهرهپردازی یا اموری دیگر تحقق یابد. صحت و اعتبار فیلم نامه نیز نیازمند بررسی و کارشناسی از جهت مطابقت با تاریخ، علم حدیث و غیره دارد و در موارد اختلاف نقل، باید اتقان و شهرت نقل و ... لحاظ گردد. نشر و تبلیغ صحیح دین و معارف اهلبیت علیهمالسلام اجر و پاداش بسیار زیادی دارد و قطعاً کسی که در این مسیر به هر شکلی قدم بردارد، ثواب عظیم نصیبش میشود. توصیه ما به تهیهکنندگان و متصدیان این فیلمها و بهطورکلی برنامههای هنری که بهگونهای محتوای دینی و مذهبی دارند این است که در مراحل تولید، نقطه نظرات کارشناسان و علمای دین را جویا شوند تا انشاءالله در حد توان به نحو أحسن محتوایی کم نقص تولید و عرضه شود. فضلا و طلاب و کارشناسان دینی نیز در مسیر کمک به تولیدکنندگان این بخش در جهت تهیه محتوای صحیح و مورد رضایت حضرت ولیعصر علیهالسلام همت گمارند که خدمت به مکتب اهلبیت علیهمالسلام موجب عنایت ویژه خداوند متعال است.
آيا جايز است كسى کودک نابالغ را براى اينكه به نماز خواندن عادت كند، هر روز بين الطلوعين بيدار كند تا نماز صبح بخواند؟ اگر جايز باشد، آيا فقط براى ولىّ او جايز است يا براى غير ولىّ هم جايز است؟ پاسخ
اگر امر تربیت وی بر آن متوقف باشد اشکال ندارد و فرقی بین ولیّ و غیر ولیّ نیست. بله؛ غیر ولیّ در فرضی که ولیّ به شکل صحیح متصدّی امر تربیت است نباید بدون اذن وی به این امر اقدام کند.