0-0-0 - پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴

منع از سفر حج به علت بیماری قلبی
پرسش

در صورتى كه شخص هزینه حج را داشته باشد ليكن به علت بيمارى قلبی، مقامات پزشكى سازمان حج و زيارت تشرّف را خالى از خطر ندانسته و تجويز ننمايند، آيا بايستى براى انجام حج نائب بگیرد؟

پاسخ

چنانچه شخصی که استطاعت مالی دارد از پیدا کردن استطاعت بدنی ناامید شود باید در اولین سال ممکن برای حج نائب بگیرد.

تهیه احرامی و قربانی و انجام حج با مال متعلق خمس
پرسش

كسى كه از اول بلوغ، سال خمسى براى خود قرار نداده است، اگر به حج مشرف شود و با همان پولی كه دارد احرامى و قربانى تهيه و مخارج حج را انجام دهد، آيا براى حج او ضرر ندارد؟

پاسخ

تصرف در مالی که متعلق خمس است بدون اذن مجتهد جامع الشرایط جایز نیست و همچنین است اگر این اموال با دیگر اموالش مشتبه شود و همه اموال، محل ابتلاء او باشد؛ و در هردو صورت اگر بدون عذر با آن اموال لباس احرام یا قربانی بخرد، معصیت کرده، لکن اگر با پول متعلق خمس، احرامی و قربانی تهیه کرده از آن جهت که معامله کلی است طواف و اعمال او صحیح است ولی اگر خود این لباس مثلا متعلق خمس باشد تصرف در آن جایز نیست و بنابر احتیاط هر عملی که تصرف در این لباس باشد مانند طواف، نماز، سعی، وقوف ورمی، بنابر احتیاط باطل است.

وکالت گرفتن از فقرای حرم در مصرف قربانی
پرسش

آيا در حال حاضر، كه گوشتهاي قرباني را مصرف مي كنند و دور ريخته نمي‌شود، و از طرفی خوردن از گوشت یا اهداء آن بسیار مشکل است، باز هم تقسیم گوشت قربانی لازم است؟

پاسخ

خوردن از گوشت قربانی و اهداء کردن از آن لازم نیست، ولی تصدّق حداقل یک سوم قربانی لازم است و برای صدقه دادن می‌تواند از فقیر مؤمنی که در حرم است (هرچند از زائران باشد) وکالت بگیرد که مقداری از قربانی را که لازم است صدقه بدهد تملیک او نموده و سپس در قربانگاه رها نماید.

قربانی در منطقه معیصم
پرسش

با توجه به اينكه در حال حاضر امکان قرباني كردن در مني و مناطق اطراف آن، جز در منطقه معيصم وجود ندارد، قرباني كردن در قربانگاههاي منطقه معيصم چه صورتي دارد؟ آیا برای کسی که توانایی دارد هر چند با پرداخت هزینه بیشتر، قربانی را در روز عید یا غیر آن در خود منی انجام دهد، لازم است این کار را انجام دهد؟

پاسخ

ذبح در مسلخ جديد مُجزى است، هر چند شخص بتواند بدون حرج و مشقت شدید در خود منی قربانی کند.

اضطرار به استفاده ماشین سقف دار
پرسش

در زمان کنونی که معمولا زائرین ایرانی بیت الله، هنگام شب از مسجد شجره به سمت مکه حرکت می کنند، آیا سوار شدن ماشين سقف دار و روبسته که چاره ای هم از آن نیست، جایز است؟

پاسخ

سوار شدن مركب سرپوشيده در شب نيز جائز نيست اما در صورتی که چاره ای از آن نباشد همانند زمان ما که برای اکثر زائرین این ضرورت وجود دارد، مي توان با ماشين روبسته سفر كرد ولي بايد به جهت اين كار يك گوسفند كفاره بدهد. لزوم کفاره در شب غیر بارانی بنابر احتیاط است.

تبعیت از حکم حاکم عامه در ثبوت اول ماه ذی الحجه
پرسش

اگر از طرف حکومت عربستان حكم شود كه فلان روز اول ماه ذی الحجه است و ما اطمینان به آن نداشته باشيم، تکلیف چیست؟ در صورتی که بتوان احتياط كرد و وقوف عرفات و مشعر و اعمال منى را بدون محذور انجام داد تا مطابقت قطعى واقع شود، آيا اين كار لازم است؟ پاسخ

پاسخ

متابعت از آنان مُجزی است ولو با علم به خلاف.

رمی جمره جدید
پرسش

در حال حاضر جمرات به صورت یک دیوار بزرگ ساخته شده است. آیا در رمی جمرات باید سنگها را حتما به قسمت وسط آن که گفته شده جای جمره قبلی است سنگ انداخت یا به قسمت های دیگر دیوار هم مجزی است؟ رمی در طبقات فوقانی چه حکمی دارد؟

پاسخ

در شرایط فعلی، رمی در تمام قسمت های دیوار جمره، صحیح است.رمی در طبقات فوقانی نیز کفایت می کند.

وظیفه کثیرالشک در رمی
پرسش

وظیفه کثیرالشک در رمی جمرات سه گانه چیست ؟

پاسخ

اگر به حد وسواس برسد بنابر اکثر بگذارد و اگر به این حد نرسیده باید آن قدر بیاندازد تا اطمینان کند که هفت سنگریزه به جمره زده است.

فراموشی تلبیه در احرام حج و توجه در عرفات یا منی
پرسش

اگر حج گزار در عرفات يا منى متوجه شود كه در احرام حج، تلبيه نگفته است، آيا گفتن تلبیه در همان لحظه التفات، کفایت می کند؟ تكليف او چيست؟

پاسخ

اگر در عرفات يادش بيايد مي تواند در همان جا محرم شود و بايد قبل یا بعد از تلبيه بگويد: «اللهم علي كتابك و سنة نبيك » و احتياط مستحب آن است كه اگر می تواند به مكه برگردد واز آنجا محرم شود.و اگر بعد از عرفات و قبل از حلق يا تقصير يادش بيايد نيز همين حكم را دارد اگر چه در این صورت کفایت از حجة الاسلام نمی کند و اگر بعد از حلق یا تقصیر یادش بیاید حجش صحیح است.

حلق به جای تقصیر در عمره تمتع
پرسش

اگر كسى در عمره تمتع به جاى تقصير، حلق نماید، آيا كفايت مى‏كند؟ وظیفه چیست؟

پاسخ

كفايت نمى‏ كند و باید با گرفتن ناخن از احرام خارج شود و در صورت علم وعمد یک گوسفند کفاره بدهد.