الخميس 15 جُمادى الأولى 1447 - پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴

انحراف از مسیر در اثنای سعی
پرسش

شخص مُحرم در اثناى سعى براى آب خوردن از مسير منحرف شده و پس از خوردن آب، سعی را ادامه داده است. سعی او چه حکمی دارد؟

پاسخ

اگر سعى را قطع نكرده و به نيت سعى، حركت را ادامه داده است و در بين راه آب خورده، يا اگر قطع كرده، از جايى كه سعى را قطع كرده يا مُحاذى آن سعى را ادامه داده، صحيح است. بلكه اگر اشتباه كرده و قبل از محل قطع شده، سعي را ادامه داده، سعي او صحيح است و اگر بعد از محل قطع شده، سعي را ادامه داده اگر شوط ششم يا هفتم بوده، از محل قطع تا پايان سعي را بايد اعاده كند و اگر در اشواط ديگر بوده دو شوط از سعيش ناقص مانده و بايد شوط ششم و هفتم را بجا آورد.

خارج شدن از منی بعد از نیمه ی شب داوزدهم
پرسش

- برخی از کاروان ها در شب داوزدهم علاوه بر زنها و معذورین، افراد دیگر را نیز پس از گذشتن نیمه شب از منی کوچ می دهند و تا ظهر روز دوازدهم در منی نمی مانند ، بلکه صبح یا عصر روز بعد برای رمی جمرات بر می گردند. آیا این مقدار بیتوته در منی برای شب دوازدهم کفایت می کند ؟

پاسخ

کفایت نمی کند و باید کل شب دوازدهم را در منی بیتوته کند و اگر مقداری از آن را ترک کرده، باید برای درک بیتوته در باقیمانده شب فورا خود را به منی برساند و بنا بر احتیاط یک گوسفند قربانی کند. وقوف در روز دوازدهم واجب نيست و آنچه واجب است كوچ نكردن قبل از زوال است.

طواف به صورت عقب عقب
پرسش

شخصی در حال طواف به عقب برگشته و مقداری از مسیر را به همین صورت ادامه داده به جوری که شانه راست او به طرف کعبه قرار داشته و این مقدار را اعاده نکرده، آیا طوافش صحیح است؟

پاسخ

در حال طواف، لازم نيست شانه چپ طواف كننده به سمت كعبه باشد، بلكه طواف كردن در مسير متعارف مردم در حالى كه روى طواف كننده به طرف كعبه باشد، صحيح است؛ بلكه اگر آن مسير را عقب عقب طواف نمايد، یا قسمتی از آن را- مثلا به خاطر ازدحام- پشت به کعبه کرده باشد ضررى به طوافش نمى‌زند.

غسلهای مستحب مسجدالحرام
پرسش

آیا بجز غسل مستحبی برای رفتن به مسجدالحرام، غسل دیگری برای طواف مستحب است، و در صورت وجود چنین استحبابی، آیا یک غسل به نیت هر دو کافی است؟

پاسخ

در ارتباط با مسجدالحرام سه غسل مستحب است: 1- غسل زیارت خانه‌ی کعبه 2- غسل طواف خانه‌ی خدا 3- غسل دخول کعبه. و اگر چند غسل بر کسی مستحب باشد و به نیّت همه، یک غسل بجا آورد از ثواب همه بهره می برد.

سجده بر سنگ فرش مسجد الحرام با علم به نجاست آن
پرسش

با توجه به اینکه در تطهیر مسجدالحرام، به روش عامه ازالۀ نجاست می‌شود؛ یعنی مقداری آب قلیل بر روی آن می‌ریزند و بعد به همان صورت تمام مسجد را تنظیف می‌کنند که به طور عادی علم به نجاست پیدا می‌شود. آیا با چنین حال می‌توان بر سنگ های آن جا سجده کرد؟

پاسخ

تحقیق لازم نیست و بدون تحقیق برای متعارف مردم علم به نجاست مسجد پیدا نمی‌شود، به علاوه بسیاری از مواقع جاهای نجس شده با تابش خورشید پاک می‌شود، بنابراین سجده بر سنگهای مسجد صحیح است.

قربانی از طرف دیگری بدون گرفتن وكالت از او
پرسش

شخصى بدون گرفتن وكالت در ذبح، از طرف عيالش يا شخص ديگرى قربانى مى‏نمايد، به اين خيال كه اذن فحوى از او دارد و مطمئن است كه وقتى به عيالش يا رفيقش بگويد من در قربانگاه براى تو قربانى كرده‏ام او راضى است و خوشحال هم مى‏شود، اين نحو قربانى كافيست يا نه؟ و اگر كافى نيست، پول قربانى به عهدۀ چه كسى است؟

پاسخ

اگر از اذن در امری، اذن در این مطلب -ولو به فحوی و اولویت- هم فهمیده شود کافی است ولی صرف علم به رضایت بدون اذن کفایت نمی کند و پول از مال كسى خارج مى‌شود كه خرج كرده است، مگر آنكه غررى در بين باشد.

طلاق زن در صورت ناچاری و درماندگی
پرسش

زنی هستم که حدود سه سال است، به دلیل اعتیاد و کتک کاری همسر و اختلاف و مشاجره متعدد، جدا از شوهرم زندگی می‌کنم و او من و فرزند بیمارش را رها کرده و هیچ‌ معاشرتی با ما ندارد و از طرفی هیچ‌گونه نفقه و خرجی نمی‌دهد و ما به سختی زندگی را می گذرانیم. تقاضای طلاق داده‌ام اما با طلاق موافقت نمی کند. آیا راهی برای طلاق و جدایی وجود دارد؟

پاسخ

طلاق زن در سه صورت صحیح است: 1- زن از طرف شوهر وكيل باشد كه مطلقا یا در صورت خاصى بتواند خود را طلاق دهد- که در فرض دوم باید موضوع صورت خاص محقق باشد. 2- زن مستحق نفقه باشد و مرد با وجود قدرت بر پرداخت نفقه آنرا نپردازد که حاکم شرع می تواند زوج را بین پرداخت نفقه یا طلاق مخیّر کند و اگر مرد هیچکدام را اختیار نکرد، حاکم شرعی می تواند زن را طلاق دهد. 3- بقاء زوجیت موجب اضطرار و استیصال زوجه شود؛ که حاکم شرع می تواند او را طلاق دهد.

ترس از انجام رمی
پرسش

- پس از حادثه منی برخی از زایرین ترس آن را دارند که از رفتن به سمت جمرات یا از رمی آسیبی به آنها برسد و رمی روز دوازدهم را انجام نداده اند. تکلیف آنها چیست؟

پاسخ

باید در شب دوازدهم رمی می کردند و اگر این کار را نکرده اند، در روز دوازدهم ناءب بگیرند.

پیدا کردن پول در مکه
پرسش

اگر شخصى در مكّه یا مدینه پول سعودى پيدا كند كه نمى‏داند متعلّق به ايرانى است يا غير ايرانى، وظيفه او چيست؟

پاسخ

الف: اگر این مال را در حرم مکه پیدا کرده در این صورت، (چه قيمت آن به يك درهم برسد يا نه) بايد تا يك سال آن را در محلی که احتمال پیدا شدن مالکش وجود دارد اعلان كند، پس اگر مالك آن را نيافت یا آن را صدقه بدهد يا براي صاحب آن تا وقتي كه احتمال پیدا شدن صاحبش وجود دارد نگاه دارد ب: اگر این مال را در مدینه یا در غیر حرم مکه پیدا کند در صورتی که کمتر از یک درهم ارزش داشته باشد می تواند برای خود بردارد و اگر قیمتش بیشتر از یک درهم باشد باید تا یکسال اعلان کند که اگر در این مدت صاحبش پيدا نشد مى‌تواند آن را براى خود بردارد يا براى صاحبش نگهدارى كند يا آن را صدقه دهد. سه نکته: 1-در هر دو فرض اگر آنرا صدقه دهد و صاحبش پيدا شود وی مي تواند به صدقه راضي شود یا عوض مالش را بگيرد و ثواب صدقه براي صدقه دهنده باشد 2- هر زمان که از پیدا کردن صاحبش مأیوس شد ولو در بین یکسال اعلان باشد باید آن را صدقه دهد. 3- صدقه باید با اجازه مجتهد جامع الشرایط باشد.

زن و شوهری که طواف نساء طرف مقابل را باطل می دانند
پرسش

هر يك از مرد و زن طواف نساء خود را صحيح و طواف مقابل خود را باطل مي‏داند، مباشرت براي آنها جائز است يا نه؟ و اگر جائز نيست راه حليت و جواز چيست؟

پاسخ

هر كدام طوافي به نيت طواف مشروع بجا مي‏آورد كه به عقيده خود طوافش طواف مستحبي است و به عقيده طرف طوافش طواف نساء مي‏باشد و مباشرت بعداً جايز مي‏شود.