آیا جایز است برای برگزاری هیئت، از روحانی و منبری استفاده نکرد و فقط به دعوت از مداح اکتفا نمود؟
برگزاری مجالس بدون روحانی و منبر، راه انحرافی است و منشأ و مقدمه راهی است که باعث دورنگه داشتن مردم از تعالیم اهلبیت علیهمالسلام میشود. منبر و مجلس حضرت سیدالشهداء علیهالسلام مکان آموزش افراد است و قسمت مهمی از اعتقادات مردم به همین تبلیغات اهل منبر مرتبط است.
استفاده از آلات موسیقی مثل طبل و سنج در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟
اگر نوعاً مطرب باشد جایز نیست و در غیر این صورت نیز از اموری که در شأن اهلبیت (علیهمالسلام) نیست اجتناب شود و سزاوار است مراسم عزاداری به شکلی که از سابق مرسوم بوده است برگزار شود.
آیا تماشای مرداني كه در خيابان مشغول عزاداري هستند توسط بانوان اشکال دارد؟ همراهی بانوان پشت سر دسته عزاداری چه حکمی دارد؟
اگر به قسمتهایی از بدن که معمولاً پوشیده است نگاه نشود و مفسده دیگری هم نداشته باشد، حرام نیست ولی شایسته است حتیالمقدور از همراهی کردن مردان در محیطهایی که احتمال برخورد با نامحرم یا نگاه وی وجود دارد، اجتناب شود.
عزاداری مطلوب برای اهلبیت چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
عزاداری برای حضرت سیدالشهداء علیهالسلام و سایر بزرگوارنی که در کربلا به شهادت رسیدند در شکلگیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد لذا باید بهگونهای عمل شود که مرضی حضرات معصومین علیهمالسلام باشد. نحوه عزاداری در زمانها و مکانهای مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین میشود. منبر و مجلس حضرت سیدالشهداء علیهالسلام مکان آموزش افراد است و قسمت مهمی از اعتقادات مردم از همین مطالب اهل منبر و اشعاری که خوانده میشود، شکل میگیرد و لذا باید در انتخاب مطالب مستند و اشعار، دقت بیشتری شود و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه مدنظر قرار گیرد. تسامح در گفتن مطالب غیر متقن و یا خواندن اشعار صحیح نیست. عمده در برگزاری مجالس اهلبیت علیهمالسلام اصلاح نیت است که باید تلاش کنیم ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد.
- آیا نفقه فرزند خوانده بر پدر خوانده واجب است؟
در صورتی که به این شرط فرزند را از ولیّ او یا مجتهد تحویل بگیرد باید نفقه او را بدهد .
پذیرایی شیرینی و میوه در ظروف نقره ای چه حکمی دارد؟ آیا برداشتن شیرینی از این ظروف، حکم خوردن غذا در ظرف نقره ای را دارد؟
اگر به قصد خوردن از آن ظروف بردارد و بلافاصله هم بخورد به طوری که عرفا بگویند از آن ظروف خورده است حرام است. در غیر اینصورت هم بنابراحتیاط جایز نیست.
اگر زن بعد از نزديكى حيض شود، آيا غسل جنابت از او در ایام عادت ماهانه صحيح است؟
غسل جنابت در حال حیض بنابر احتیاط صحیح نیست و از آنجا که انجام آن واجب نیست می تواند تا پایان عادت ماهانه صبر کند.
آیا لازم است اطفالی را که مرتکب فعلی می شوند که بر مکلفین حرام است، نهی از منکر نمود؟ مثلا اطفالى را که رو به قبله بول می کنند، از این کار نهی کرد؟
اگر از گناهانی باشد که مطلقا مبغوض شارع است - مانند غیبت و حرام خوری - نهی وی واجب است ولی در مانند مورد سؤال نهی غیر بالغ لازم نیست.
بعضي اشخاص براي فرزندان خود حساب هاي پس انداز جهت خريد مسکن، حج يا غيره باز مي کنند و ممکن است چندين سال بگذرد، آيا به اين پولها، خمس تعلق مي گيرد يا خير؟
اگر چنین پس اندازی مطابق شأن پدر باشد خمس آن بر پدر لازم نیست ولی اگر تا یکسال خرج فرزند نمی شود پدر باید خمس آن را از طرف فرزند بپردازد. البته اگر تأمین نیاز لازم فرزند متوقف بر این گونه پس انداز است و از راهی دیگر نمی تواند آن را تأمین کند خمس ندارد.
زوجين پس از تعيين مهر و اجراي صيغه نكاح توافق ميكنند كه مهريه را افزايش دهند. آيا اين مقدار افزايش يافته حكم مهر را دارد و در صورت طلاق قبل از دخول تنصيف ميشود؟
مهریه همان مقدار توافقی افزایش یافته است و در صورت طلاق قبل از دخول باید نصف آنرا بپردازد.