دو نفر بر معامله ملکی توافق می کنند و برای کتابت نزد بنگاهی می روند و برای پرداخت حقوق دولتی کمتر قصد دارند که مبلغی بسیار پایین تر از ثمن واقعی را در بیع نامه بنویسند. آیا بنگاهی ـ با اطلاع از ثمن واقعی این معامله و منظور متعاملین ـ شرعاً مجاز است، این معامله را به قیمت غیر واقعی کتابت و ثبت نماید؟ و اگر ثبت نمود آیا این معامله شرعا صحیح است؟
در صورتی که این کار نوشتن دروغ تلقی شود جایز نیست و لیکن معامله صحیح است.
خريدار و فروشنده يك واحد آپارتماني توافق كردهاند كه در قبال تامين سيستم حرارتي و برورتي مستقل، خريدار حق استفاده از برخي مشاعات (حياط، حياط خلوت و شوفاژخانه) را از خود سلب كند و اين توافق طي سند رسمي جداگانهاي ثبت شده است. خريدار، آپارتمان را به شخص ثالثي ميفروشد و خريدار جديد مدعي حق استفاده از مشاعاتي است كه در اختيار ساكن دو طبقه زيرين (فروشنده اصلي آپارتمان) قرار دارد. آيا ادعاي او مسموع است؟
در فرض سؤال مالك فعلي حق استفاده از مشاع را ندارد ولي چون از موضوع مذكور بياطلاع بوده است، اگر اسقاط حق فسخ نشده باشد ميتواند معامله را فسخ نمايد.
آيا حقوق مانند حق امتیاز تلفن، حق انشعاب آب و برق، حق سرقفلی، حق تألیف و حق تحجیر را ميتوان ثمن يا مثمن معامله قرار داد؟ آيا در اين صورت، اين حقوق به ملكيت طرف مقابل در ميآيد؟
معاوضه این حقوق اشكال ندارد خواه به عنوان ثمن و خواه به عنوان مثمن ولي ثبوت حق درباره تأليف تا در نتيجه معاوضه صحيح باشد، محل ترديد است لذا در این مورد با رعایت شرط اعلمیت از غیر تقلید شود.
آیا پس از عدول از مرجعی به مرجع دیگر، مواردی که تا کنون طبق فتوای مرجع اول (پیش از عدول) انجام شده و با نظر مرجع دوم متفاوت است، باید طبق فتوای مرجع دوم نیز انجام شوند؟
اگر تقلیدش مطابق وظیفه یا بر اساس حجت شرعی مثل شهادت دو مرد عادل -نه یقین- بوده، معاملات و عباداتی که بر اساس آن انجام داده مجزی است.
زنی که بچه سقط کرده ، وظیفه اش از لحاظ غسل نفاس چیست ؟
اگر به این سقط، زاییدن گفته شود نفساء به حساب می آید بنابراین صاحب عادت عددیه به اندازۀ عدد روزهای عادت، خون را نفاس قرار دهد و صاحب عادت وقتیه و مضطربه ده شبانه روز را نفاس قرار میدهد و بعد از ایام نفاس تا ده شبانه روز استحاضه است و بعد از آن صاحب عادت وقتیه خونی را که در ایام عادت میبیند یا شروعش یکی دو روز جلوتر است، حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و سایر اقسام عادت، خون دارای نشانۀ حیض را حیض قرار میدهند و غیر آن، استحاضه است.
. ازدواج دختر شیعه با پیروان سایر مذاهب و فرقههای مختلف که مسلمان به شمار میآیند، چه حکمی دارد؟
ازدواجی که در آن خوف تضعیف عقیده و انحراف از مذهب حق شیعه اثنی عشریه باشد، جایز نیست.
آیا شرط ضمان عامل در عقد مضاربه و شرط تدارک خسارت در صورت ضرر یا تلف سرمایه صحیح ولازم الوفاء است؟
شرط جبران سود و حفظ اصل سرمایه در قرارداد مضاربه، اشکالی ندارد. البته نباید مجموع شرایط سبب شود که عامل سود نبرد.
. اگر شخصی به صورت پیامکی چیزی را به دیگری ببخشد، آیا شرعاً صحیح است و ملک هدیهگیرنده میشود؟
در تحقق هدیه قبول دیگری و قبض وی شرط است قبض در اموالی مثل ملک و ماشین به سند زدن است.
اگر مالک ساختمان برای حفاظت و امنیت منزل شخصی، برق را به نرده های روی دیوار خانه متصل کند و سارق یا شخص دیگری در حین عبور از نردهها در اثر برق گرفتگی جان خود را از دست بدهد، آیا مالک ضامن است؟
اگر در معرض آسیب رساندن به دیگری باشد و علائم هشدار دهنده مناسب و کافی نصب ننموده -به طوریکه به طور متعارف خطا (بی توجهی و جدی نگرفتن این هشدار) منتفی باشد و احتمال خطای طرف مقابل هم منتفی باشد- ضامن است و فرقی بین سارق و غیره نیست.
آیا مسکراتی که از انگور گرفته نمیشوند، نجس هستند؟
هرچیزی که انسان را مست میکند چنانچه به خودی خود روان باشد نجس و حرام است هرچند بر آن اطلاق خمر نشود.