اگر شخص کثیرالشک بتواند با استفاده از مهر امین و یا با گماردن شخصی در کنار خود از شک نجات پیدا کند، انجام این کار برای او واجب است؟
لازم نیست با این وسائل خود را از شک نجات دهد بلکه همینکه به شک خود اعتنا نکند کافی است.
اگر در اثناى نماز عذری پیش بیاید و شخص ترديد کند که نماز را ادامه دهد يا قطع كند؛ نمازش چه حكمى دارد؟
نمازش صحیح است و باید ادامه دهد. بلکه اگر قصد کرده باشد قطع کند تا قاطعی از وی سر نزده نمازش صحیح است.
در منزل موروثى كه متعلق به چند وارث است، نماز خواندن بعضى از ورثه یا دیگر افراد در آن، بدون رضايت ساير ورثه چه حكمى دارد؟
نماز در ملک موروثی قبل از تقسیم بدون اجازه بقیه ورثه و یا احراز رضایت قلبی آنها، و در مورد صغار اجازه ولی یا قیم شرعی آنها، حرام و بنابراحتیاط باطل است.
- وقتی دو تا خودرو با یکدیگر تصادف می کنند و پلیس یکی را مقصر و مسئول پرداخت خسارت معین می کند، آیا لازم است دو طرف مصالحه نیز انجام دهند؟ ب) در این موارد قانون حجت است؟
1. نسبت به شرکت های بیمه تابع قانون و قراردادشان است ولی در ضمان خود شخص اگر استناد خسارت به وی ثابت نشود ضامن نیست و در این فرض اگر ملزم به پرداخت مبلغی شود و مطابق قانون وجه را پرداخت کند ولی در فرض علم به عدم ضمان، رضایت به پرداخت وجه نداشته باشد برای دیگری اخذ وجه مذکور جایز نیست. 2. تشخیص کارشناس اگر موجب اطمینان شود معتبر است.
آیا نقوش شرف شمس که در 19 برج حمل حکاکی می شود و منصوب به حضرت علی(علیه السلام) است، صحت دارد؟ و آیا استفاده ی از آن برای عموم جایز هست؟
سندی بر این مطلب نیافتیم. البته منقول است مرحوم کفعمی در مصباح در مورد این حروف فرموده اسم اعظم است ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
مردی که زنش فوت کرده و زن دوم گرفته از همسر دومش فرزند پسری دارد. آیا پسر زن دوم بر مادرهمسر اولش محرم است؟
نامحرم است حتی اگر زن اول در قید حیات باشد.
- آیا حقوق و مزایای کارمندان بانک که متصدی معامله های ربوی هستند، اشکال دارد؟
اگر متصدی فعل حرامی همچون اخذ ربا و جریمه دیر کرد و ... شوند یا سبب قریب آن باشند، حقوقشان حرام است.
بازیهایی که معمولا با بردوباخت و شرط بندی است اگر بدون شرط بندی صورت گیرد، چه حکمی دارد؟
بازی با آلات ویژه قمار حتی بدون بردوباخت و شرطبندی، بنابر احتیاط جایز نیست.
ساخت بنایی بلندتر از سایر ساختمان های اطراف، در محله ای که اکثریت ساکنان آن در خانه ای کوچک و ساده زندگی می کنند از منظر شرع جایز است؟
اگر غیر متعارف باشد و عرفا اضرار به غیر محسوب شود یا ورود به حریم ملک دیگری به حساب آید، بدون رضایت دیگری جایز نیست.
اينجانب بدون بخشش يا خريد و فروش، وعده بخشش زميني را به فرزندم دادم و او قسمتي از آن زمين را تحت تصرف خود قرار داده، و مابقي آن زمين را وقف نمودم. آيا چنين وقفي صحيح است؟
در فرض سوال كه فقط وعده بوده و بخشش واقع نشده، وقف مورد سوال صحيح است.