تم پیشفرض
در شکهایی که نماز را باطل میکند (مثلاً شک در رکعات نماز دو رکعتی) چقدر باید فکر کرد تا بعد از آن اگر به نتیجه نرسید، رها کردن نماز جایز باشد؟
تا مأیوس نشده یا صورت نماز بهم نخورده نماز را نشکند.
دخترم در نیمه شعبان سال 1432 (26تیر1390) متولد شده است. آیا روزه گرفتن در ماه رمضان امسال (سال 99) بر او واجب است؟ اگر نمیداند که توانایی گرفتن روزه را دارد یا نه، وظیفهاش نسبت به روزه چیست؟
الف) در فرض سؤال، دخترتان به سن بلوغ رسیده است. البته اگر روزه گرفتن برایش دارای مشقتی باشد که معمولا قابل تحمل نیست، لازم نیست روزه بگیرد. حال اگر تا ماه رمضان بعد، عذرش ادامه یافت قضا لازم نیست، ولی باید برای هر روز یک مُد طعام (حدود نهصد گرم بهحساب گندم) به مسکین بدهد. ب) اگر احتمال ضرر در مورد وی منتفی است، ولی محتمل است از گرفتن روزه ناتوان شود یا روزه برایش مشقت شدید داشته باشد، باید روزه را شروع کند و چنانچه دچار ناتوانی یا مشقت شدید شد، رها نماید.
استفاده از انواع بخور و اسپری (اسپری آسم، مسکن درد دندان و خوشبوکنندۀ دهان) در حال روزه چه حکمی دارد؟
اگر چیزی را بهصورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد.
فارغ از نظر حضرتعالی درباره لزوم تأخیر نماز صبح در شبهای مهتابی تا روشن شدن افق، آیا در غیر شبهای مهتابی میتوانیم با شروع اذان رسانه نماز صبح بخوانیم؟ در مورد امساک برای روزه، چگونه باید عمل کنیم؟
معیار، اطمینان به طلوع فجر است و این اطمینان در مناطق ایران تقریباً با تأخیر هشت تا چهارده دقیقه (بر حسب مناطق و فصول مختلف سال) از اذان رسانه حاصل می گردد (در این مورد میتوانید بر اساس محاسبه تقویم مؤسسه لواء عمل کنید). تا پیش از حصول این اطمینان، امساک لازم نیست هرچند احتیاط خوب است؛ در شبهای مهتابی (12تا25 هر ماه قمری) نیز از همین زمان باید امساک کنید اگرچه نماز را باید حدوداً ده دقیقه بعد از این زمان بجا آورید.
برخی خانمها با استفاده از دارو و قرص از عادت ماهانه جلوگیری میکنند تا بتوانند تمام ماه را روزه بگیرند. آیا چنین کاری جایز است؟ اگر با استفاده از دارو دچار لکهبینی شوند، حکم روزهشان چیست؟
الف) اگر ضرر نداشته باشد، اشکال ندارد. البته در صورت استفاده زن از قرص جلوگیری، چنانچه خونی ببیند، برای حکم به حیض بودن آن، سه شبانهروز بودن، شرط نیست. ب) اگر دارای عادت وقتیه باشد و بعد از تکمیل وقت عادت، خون دیده(هر چند صفات حیض را داشته باشد)، استحاضه است. همچنین است اگر خون، فاقد صفات است و زن، مضطربه (فاقد عادت معیّن) بوده و یا اینکه صاحب عادت عددیه باشد و بعد از تکمیل عدد عادت، چنین خونی ببیند. مستحاضه باید مطابق وظیفه، عبادات خود را انجام دهد.
شخصی در صبح ماه رمضان بدون برنامهریزی قبلی به مسافرت میرود. برای اینکه روزهاش صحیح باشد باید حتماً قبل از ظهر به وطنش برگردد؟
اگر از شب احتمال سفر را نمیداده، با سفر شرعی هم روزهاش صحیح است و لازم نیست قبل از ظهر به وطن برگردد و چنانچه از شب احتمال میداده که به مسافرت برود، با تحقق مسافت شرعی روزهاش باطل است. البته در همین فرض اگر مسافرت لزوم نداشته و قبل از زوال میتواند به وطن برسد، برگردد و نیت روزه کند.
حدود یکسال است که ازدواج کردهام و در شهری غیر از شهر محل تولدم زندگی میکنم. آیا در مسافرت به شهر خودم و میهمان شدن در خانۀ پدر میتوانم روزه بگیرم؟
اگر عرف آن جا را دیگر محل زندگی شما نمیداند، یعنی از زندگی در آن جا منقطع و کنده شدهاید، بدون قصد اقامت ده روز، نمازتان شکسته است و روزۀ شما صحیح نیست.
اهی مردم وسایلی همانند سماور و یا ظروف آشپزخانه برای مسجد نذر میکنند که مسجد نیازی به آنها ندارد. آیا میتوان آنها را فروخت و صرف مسجد کرد؟
اگر این وسائل وقف مسجد نشدهاند و صرفاً جزو اموال مسجدند، متولی شرعی مسجد، میتواند طبق صلاح مسجد، اقدام به فروش نماید. در فرض وقف بودن، اگر امیدی به استفاده از آنها در جهت وقف در آینده نباشد، باید به نزدیکترین چیزی که در نظر واقف بوده، تبدیل شود.
فروشنده لوازم خانگی، کالایی را به معامله سلف فروخته است و مبلغ آن را نقداً دریافت کرده و قرار بود که سر ماه کالا را تحویل دهد. اکنون آن کالا نایاب شده است و فروشنده قادر بر تهیه آن نیست. آیا مشتری میتواند معامله را بهم بزند؟ اگر فروشنده بخواهد جنسی با کیفیت بهتر از همان کالا را تحویل دهد، بر مشتری لازم است که قبول کند؟
الف) مشتری میتواند صبر کند یا معامله را بهم بزند. ب) لازم نیست قبول کند البته اگر تعیین ویژگیهای کالا از باب حداقل مقدار لازم باشد و تحویل جنس بهتر، تحویل همان جنسی که قرار گذاشتهاند محسوب شود، بر مشتری لازم است که قبول کند.
معاملات باینری_آپشن و درآمد حاصل از آنها چه حکمی دارد؟
این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت میکند، مسلمان یا کافر ذمّی نیست، مانعی ندارد.