السبت 24 شَوّال 1445 - شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تم پیشفرض

جواب سلام نامحرم
پرسش

پاسخ دادن به سلام نامحرم چه حكمي دارد؟

پاسخ

جواب سلام واجب است ولی باید به گونه‌ای باشد که مفسده ای هم بر آن مترتب نشود.

جواب سلام در فضای مجازی
پرسش

آیا جواب سلام پیامک، ایمیل، تلگرام و ... واجب است؟

پاسخ

چنانچه در قالب یک ارتباط زنده باشد، واجب است.

مصادف بودن روز اول نوروز با سالروز شهادت
پرسش

- با توجه به مصادف بودن روز اول سال جدید با سالروز شهادت امام هادی «علیه‌السلام»، آیا عید دیدنی و صرف شیرینی و آجیل اشکال دارد؟

پاسخ

صله رحم به نحوی که هتک حرمت این روز نباشد، مانعی ندارد و شایسته است مؤمنین و ارادتمندان به خاندان عصمت «علیهم‌السلام» حریم عزای ایشان را در همه حال حفظ کنند.

ادعای ملاقات با امام زمان(ع)
پرسش

در آخرین نامه و توقیعی که از امام زمان(عج) نقل شده، آمده است که هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه، ادعای دیدن مرا نماید، دروغگو و افترا زننده است. آیا این به معنای عدم امکان رؤیت و ملاقات امام زمان (ع) در دوره غیبت کبری است؟

پاسخ

این عبارات حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) به دو معنا تفسیر شده است؛ یکی آنکه زمان فعالیت نواب و سفرای خاص حضرت پایان یافته و دیگر کسی نمی‌تواند مدعی سفارت از جانب ایشان برای شیعیان باشد. معنای دوم این است که هرکس چنین ادعایی کرد اماره و نشانه کذب اوست و ما موظف به تکذیب عملی او هستیم. به نظر ما این معنای دوم اظهر و موافق اعتبار است. این‌گونه ادعاها خطری است برای عقاید مؤمنین که سبب می‌شود عده‌ای از عقاید مؤمنین سوءاستفاده کنند و برای خود دکان باز کنند. بنابراین باید مدعیان ملاقات با حضرت را _اگر اطمینان به ملاقات نداشته باشیم_ تکذیب عملی کنیم یعنی روی خوش نشان ندهیم و از نقل و بازگویی آن اجتناب کنیم. البته نه اینکه هر کس را که چنین ادعایی کند دروغگو بنامیم، چون شاید دچار اشتباهی در رؤیت شده باشند، ولی صحیح نیست که باب این ادعاها باز باشد تا هر کس ادعایش را مطرح کند. بله ممکن است شواهد اطمینان‌آوری بر ملاقات حاصل شود همچنان‌که نسبت به ملاقات عده‌ای از اخیار با حضرت ولی‌عصر(اروحنا له الفداء) این اطمینان وجود دارد، ولی باید توجه شود که این ادعاها به ندرت درست است و نباید به‌راحتی آنها را بپذیریم و وسیله نفی و اثبات اشخاص قرار دهیم.

نفقه‌ی واجب فرزند
پرسش

با توجه به عرف امروزه درباره تربیت صحیح و مقدمات رشد کودک، مصادیق نفقه‌ی اولاد که بر پدر واجب است، چیست؟ هر چیزی که نداشتن آن موجب حرج در معاش فرزند شود یا شأن اجتماعی وی را پایین بیاورد، از نفقه واجب بر پدر محسوب می شود.

پاسخ

هر چیزی که نداشتن آن موجب حرج در معاش فرزند شود یا شأن اجتماعی وی را پایین بیاورد، از نفقه واجب بر پدر محسوب می شود.

برداشتن مقدار مهریه از اموال شوهر
پرسش

خانمی هستم که از همسرم جدا شده‌ام ولی تمام مهریه را هنوز دریافت نکرده‌ام. از طرفی مقداری از اموال شوهر سابقم در اختیار من هست. آیا می‌توانم آن اموال را -در فرض عدم رضایت ایشان- عوض مهریه بردارم؟

پاسخ

اگر مهریه را طلبکار باشید و زمان ادای آن رسیده باشد و اموال ایشان بیشتر از مستثنیات دین باشد و با این حال از پرداخت مهریه اباء دارد، اشکال ندارد. در غیر این‌صورت جایز نیست.

اطاعت فرزند از اوامر پدر و مادر
پرسش

اگر پدر و مادر، فرزند خود را موظف به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل خاصی کنند یا بگویند با فلانی ارتباط و دوستی نداشته باش، اطاعت از امر و نهی آنها از نظر شرعی واجب است؟

پاسخ

اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، امر و نهی کنند و از ترک آن توسط فرزند، اذیت شوند اطاعت لازم است و در غیر این‌صورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است که سعی در جلب رضایت یا اقناع آنها شود.

دریافت اجرت‌المثل کارهای منزل توسط زن
پرسش

امروزه مرسوم است در محاکم قضایی حکم به پرداخت اجرت المثل کارهای ایام زندگی، برای خانم‌ها می‌شود در حالی‌که زن هنگام کار، شرط اجرت نکرده است. آیا دریافت چنین وجهی جایز است؟

پاسخ

در صورتی زن می‌تواند اجرت المثل کارهای خانه را طلب نماید که هنگام انجام کارها اعلام کرده باشد آنها را مجانی انجام نمی‌دهد و مرد هم پذیرفته باشد یا با درخواست مرد کار را انجام داده باشد و درخواست مرد ظهور در مجانیّت نداشته باشد و زن هم مجانی کار نکرده باشد؛ در غیر این‌صورت دریافت آن جایز نیست.

استفاده از وسايل پيشگيري از بارداري
پرسش

برای جلوگیری از بارداری ابزارها و راه های مختلفی وجود دارد. استفاده از این ابزار با توافق زوجین چه حکمی دارد؟

پاسخ

جلوگیری دائمی جایز نیست ولی جلوگیری موقتی در صورت اجازه شوهر، اشکالی ندارد.

شرط عمل مازاد بر دِین در قرض
پرسش

اگر قرض دهنده شرط کند که قرض گیرنده، کاری را مازاد بر ادای دین انجام دهد، مثلاً شرط کند برای امواتش قرآن بخواند یا کار خیری را که نفعش به عموم مسلمین می‌رسد انجام دهد، آیا شامل حکم ربا می‌شود؟

پاسخ

اگر نفعی به قرض دهنده برسد –هر چند صرف ثواب- و مالیت عرفی داشته باشد، موجب ربوی شدن قرض می شود.