دختری که نمي¬دانسته معيار سن تكليف 9سال قمريست -نه شمسى- وبه همين دليل يكسال روزه نگرفته -درحالى كه می توانسته روزه بگیرد- فقط قضا بر او واجب است يا كفاره هم بايد بدهد؟
در فرض جهل، قضا واجب است و باید کفاره تاخیر را هم بدهد.
کسی که می خواهد کفاره عمدی روزه را بدهد و نمی تواند به شصت نفر یک جا طعام بدهد، آیا می تواند به یک خانواده شش نفری، ده مرتبه طعام بدهد؟
کفایت نمی کند بلکه باید -هرچند به صورت تدریجی – به شصت نفر هر کدام به اندازه یک مدّ(900گرم به حساب گندم) طعام بدهد.
زن باردار یا شیرده که روزه برای خودش یا بچه اش ضرر دارد باید کفاره روزههایش را بلافاصله پس از ماه رمضان بپردازد یا صبر کند اگر نتوانست تا سال بعد قضایشان را بگیرد آن موقع بپردازد؟ پاسخ
اگر تا ماه رمضان بعد عذرش برطرف شود باید روزه ها را قضا کند و چنانچه روزه برای کودک ضرر دارد برای هر روز یک مد طعام(900گرم به حساب گندم) به مسکین بدهد و اگر روزه برای خودش ضرر دارد پرداخت فدیه بنابراحتیاط استحبابی است و اگر عذرش تا ماه رمضان آینده باقی باشد قضا ساقط میشود و برای هرروز یک مد طعام دیگر به عنوان کفاره تأخیر باید به مسکین بدهد.
در ماه رمضان سال گذشته به دلیل بیماری، به مدت ده روز نتوانستم روزهبگیرم و قضای آن را هم بجا نیاوردهام. اکنونکه ماه شعبان است قصد مسافرت دارم که دیگر نمیتوانم همهروزهها را قضا کنم. تکلیف چیست؟
اگر مسافرت ضروری نیست و از ترک آن هم به مشقت شدید نمیافتید باید بمانید و روزه را بگیرید. درهرصورت اگر روزه ترک شود باید علاوه بر قضای روزه برای هر روز یک مد طعام ( حدود 900 گرم بهحساب گندم) به مسکین بپردازید.
اگر برخی پزشکان، شخص بیمار را از روزه داری منع کنند ولی برخی دیگر روزه داری را برای او بدون ضرر بدانند، تکلیف آن شخص نسبت به گرفتن روزه چیست؟
اگر بترسد روزه برایش ضرر داشته باشد روزه نگیرد.
آیا وارد شدن پوستهای کنده شدهی لب در دهان، روزه را باطل میکند؟
روزه باطل نمیشود مگر عمداً آن را فرو دهد.
اگر ساعت عقب باشد و فکر کنیم اذان صبح نشده و چیزی بخوریم حکم روزه چیست؟
در فرض سؤال، روزه باطل است البته این حکم در مورد ماه رمضان اگر نگاه به ساعت عرفاً تحقیق بهحساب آید، مبنی بر احتیاط است.
اگر کسی فراموش کند در روزه ماه رمضان نیت روزه کند، حکمش چگونه است؟
همینکه از قبل بنا داشته آن روز را روزه بگیرد، کافی است و از قلب گذراندن لازم نیست.
شخصی کفاره روزه خود را حساب کرده و حدود 500 هزار تومان شده است و می خواهد آن را به فقیر پرداخت کند. آیا باید آن را فقط برای خریدن غذا خرج کند یا می تواند با آن پول، لوازم و مایحتاج خود را بخرد یا اجاره خانه بپردازد؟
کفاره باید به اندازه طعام باشد و به مسکین -که وضع معیشتی وی از فقیر سخت تر است- تملیک شود البته وی میتواند بعد از تملّک، آن را تبدیل کند و بفروشد.
نسبت به ضرری بودن روزه برای دختر بچهی تازه بالغ، آیا تشخیص خود او ملاک است، یا ولیّ او؟
همینکه خوف ضرر برای وی هرچند از کلام دیگران ایجاد شود کافیست. اگر نفع و ضرر خود را تشخیص نمیدهد، ملاک، نظر ولیّ (پدر یا جدّ پدری) اوست.